Гра на Scratch: Полювання на кажанів
Сьогодні на вас чекає нова гра на Scratch “Полювання на кажанів”. В ній ми спробуємо впіймати кажанчиків, привидів, драконів та інших страховиськ. Вони будуть літати в різні боки, а ми спробуємо наздогнати всіх. А то розліталися тут…

Крок 1: Створюємо Кажанчика
1: Робимо новий проєкт в Скретч, видаляємо звідти Кота.
2: Фон змінюємо на «Ліс». Швидше навіть на «жахливий похмурий ліс». У мене він називається Jungle, але дуже підходить.


3: Додаємо спрайт Кажан (Bat) (в групі Фантастика). Зменшмо його розмір до 70.
4: Тепер необхідно, щоб Кажан рухався. У русі – життя! Причому, рухався не так, як йому заманеться, а із заданою швидкістю. Для цього ми повинні додати одну з властивостей Кажана – Швидкість. Додаємо нову змінну.
Для цього у групі Змінні клацаємо на “Створити змінну“. Змінна задається Тільки для цього спрайту. Не для всіх. Це буде важливо в кінці гри.



5: Кажан повинен рухатися з початком гри. Тому створюємо скрипт:

6: Протестуємо? Щось не так. Кажан недостатньо інтелектуальний, щоб повернутися від краю стінки і летіти назад. Замість цього він б’ється лобом об праве дерево. Виправимо ситуацію – додамо “Якщо на межі, відбити”.

7: Задамо йому ще стиль обертання «Ліворуч-праворуч», щоб його не знудило на зворотному шляху. Там же вкажемо йому напрямок польоту – градусів так 140. Можна і інше число, це для того, щоб кажан обирав цікаву траєкторію польоту, а не нудно рухався збоку вбік.

8: Здається, відмінно. Кажан літає!
9: Щоб стало трохи веселіше, зробимо так, щоб Кажан з’являвся раптово, через деякий час після старту гри. Додамо елемент непередбачуваності в гру.


Протестуй та збережи
Кажан літає в різні боки? Відштовхується від бортиків і не перевертається догори ногами? Чудово, збережи роботу.
Крок 2: Клацнути мишкою по Мишці (Кажану)
1: Наступний етап – це обробка події, коли ми клацаємо по Мишці (Кажану) мишкою. У цьому випадку вона повинна зникнути. Розчинитися. Набити шишку об пеньок. У неї повинен закінчитися бензин в крилах. Або ще якась неприємність. Кажанчик же любить неприємності.


Протестуй та збережи
Якщо клацнути мишкою по кажанові, він зникає, наче й не було? І після кількох секунд з раптового зникнення він з’являється знов ?
Тестуємо. Все просто, але вкрай нудно. Кажан один, а енергії у нас побити її мухобійкою – хоч відбавляй. Давай більше кажанів в студію!
Клон – чудова технологічна річ – дозволяє дублювати одного кажана у два. Потрібно тільки зрозуміти, коли це має відбуватися. Є два варіанти 1) як з драконом – ти йому одну голову відрубав, а там 4 виросли. Або 2) за якимось збігом обставин, коли зірки стають на свої місця. Тобто випадково. Виберемо другий варіант.
2: На сцені потрібно буде створити такий скрипт:

3: Нічого не відбувається? Так, тому що ми повинні написати, що робити кажану, коли його намагаються розклонувати.
Потрібно продублювати цілий скрипт для спрайта «Bat» (Кажан), який починається з «Коли клацнуть по зеленому прапорцю», але з тією лише різницею, що в заголовку буде «Коли я починаю як клон»


Протестуй та збережи
Чи створюється кілька кажанів ? Чи пропадає кажан, якщо клацнути по ньому? Чудово. Тепер у нас багато кажанів літає по екрану і їх можна клацати по лобі.
Крок 3: Створюємо таймер і рахунок
Створимо рахунок для гри й таймер. Рахунок буде змінюватися кожного разу при клацанні на кажана, а таймер – для того, щоб гра не була нескінченною.
1: Додаємо три змінні для сцени: Рахунок, Таймер і Кажанів. Хто вже здогадався, навіщо третя?

2: Всі змінні потрібно ініціалізувати на початку гри. Тобто, встановити в початкове значення:

3: І, відповідно, ми повинні ці змінні повністю залучити. Для спрайта Кажана:

4: І для сцени:


Протестуй та збережи
Чи запускається відлік секунд до кінця гри? Скільки кажанів вдалося зловити за 30 секунд?
Крок 4: Обмежити кількість кажанів
1: Як обмежити кількість літаючих одночасно кажанів? Уявіть, що ми будемо робити, якщо їх наплодили ціла сотня? Додамо умову, в якій дозволимо тільки 8 кажанів.

Крок 5: Різні літаючі чудики
1: Давайте у нас літатимуть не тільки кажани, а й привиди, тролі, дракони? Для цього відкрийте костюм кажана і додайте йому ще пару “костюмів” у вигляді інших героїв.


2: Додайте команду до скриптів кажана:


Супер! Ось так вийшло у мене. А у тебе?


Гра на Scratch: Полювання на кажанів
Завдання для крутих: Level Up!
1: Як зробити, щоб нам не доводилося довго чекати появи кажанів?
2: Навіщо нам властивість «Швидкість»? Чи можемо ми змінити її для кожного кажана поставити своє значення?
3: Чи можемо ми збільшувати складність гри шляхом збільшення швидкості наступних кажанів? Як це зробити?
4: Чи можемо для кожного кажана вибрати інший розмір? Тобі допоможуть команди:


5: Чи можемо ми зробити, щоб за кожного з кажанів нараховувалося різна кількість очок? Наприклад, за маленьких – більшу кількість, за великих – менше. А за спритних – ще більше.
6: Як в кінці гри замінити фон на інший і показати кількість очок?
7: Погляньте ще раз на код кажана. Бачите проблему? У нас один і той же код дублюється два рази. Не біда, звичайно, але якщо він буде рости, далі його буде дуже складно підтримувати. Бажано, щоб у нас був тільки один шматок коду, який ми можемо використовувати кілька разів в разі потреби.
Завдання – позбутися від шматка коду, який у нас йде після «Коли натиснуть на зелений прапорець», залишивши його тільки для «Коли я починаю як клон». Зробити деякі зміни в коді, щоб все продовжувало працювати, як раніше.
Супер! Проєкт завершено, тепер можна насолоджуватись грою! Не забувай, що грою можна поділитись з друзями чи рідними. Для цього треба завантажити проєкт на сайт скретчу. Переходь до нових уроків, щоб створити ще більше ігор!