курси програмування для дітей безкоштовно

3 Типи даних. Рядки

Рядки. Типи даних у Python для дітей

Типи даних і ніякої магії. Чесно!

урок програмування в стилі halloween

Але перед новим багажем знань, хочу запитати вас: чи користуєтеся ви магічними клавішами? Їх ще називають часто “гарячими клавішами”. То як?

гарячі клавіші

Дуже часто при програмуванні, та і просто при роботі на комп’ютері треба щось швидко скопіювати і вставити в інше місце. Для цього найкраще підходять гарячі клавіші!

Якщо натиснути разом клавіші Ctrl+C, то виділений текст скопіюється. А якщо переставити курсор на нове місце і натиснути разом Ctrl+V, то текст вставиться. Це настільки пришвидшує роботу, що програмісти створили купу мемів на цю тему.

Важливо! В Python IDLE гарячі клавіші чомусь працюють тільки коли включена англійська мова на клавіатурі. Така проблема тільки в цій програмі. Мабуть, баг 🐞…

  • гарячі клавіші 💙
  • гарячі клавіші 💚
  • гарячі клавіші 💛

Гарячі клавіші – то любов всіх програмістів 💙💚💛. Крім цієї пари є ще багато інших. Користуйтеся ними й буде вам щастя!

А тепер до справи…

У Python є такі типи даних :

  • 😈 int (ціле число)
  • 👻 long (довге ціле число)
  • 🦄 float (число з плаваючою крапкою: -0.2, 20.0, 3.14159265 і т.д.)
  • 🧟‍♀complex (комплексне число)
  • 🧙‍♂ bynary (бінарний тип)
  • 🧜‍♀string (рядок)

Ми поки розглядали тільки int та float. Цього нам буде достатньо, щоб працювати з числами. А сьогодні ми розглянемо рядки. 

Важливо! Ми будемо часто використовувати перетворення з одного типу даних в інший такими командами:

int() – бере те, що в дужках і перетворює на число типу int

float() –  бере те, що в дужках і перетворює на число типу  float

str() –  бере те, що в дужках і перетворює на рядок типу  str (рядок)

Якщо юзер щось вводить з клавіатури, то python завжди записує це як рядок (string). Якщо юзер ввів число, то нам треба буде перетворити рядок в число за допомогою int() чи float().

Рядки

Рядок записується так:

s1 = ‘єдиноріг’

Що можна робити з рядками. Спробуйте запустити ці команди та подивитися, що вийде(синім – код, червоним те, що має вивести програма)

Додаватиs1 = ‘Око’
s2 = ‘Тритона’
print(s1 + s2)


Око Тритона
Дублювати (множити)print(‘Привид’ * 3)

ПривидПривидПривид
Знайти довжину рядкаlen(‘Halloween ‘)

9
Доступ по індексу
Як видно з прикладу, можна дістати окрему букву чи символ з рядка за індексом. Символи тут нумеруються з нуля, а тому в прикладі символ “м” має нульовий номер.
Можна навіть отримувати доступ по від’ємному індексу, при цьому відлік ведеться з кінця рядка.
s = ‘мандрагора’
print(s[0])
print(s[2])
print(s[-2])

м

н
р
Отримати доступ до підрядка. Можемо дістати за допомогою: [X:Y]. X – початок, а Y – кінець;символ с номером Y в вибірку не входить. За замовчанням перший індекс дорівнює  0, а другий – довжині рядка.s1=’трасфігурація’
print(s1[4:10])
print(s1[2:-2])
print(s1[:5])
print(s1[1:])
print(s1[:])

фігура’
асфігурац
трасф
расфігурація
трасфігурація
Розділити рядок на слова:
рядок.split()
s = ‘Tom Marvolo Riddle’
tokens = s.split()
first_name = tokens[0]
middle_name = tokens[1]
last_name = tokens[2]

print (first_name)
print (middle_name)
print (last_name)
Дії з рядками
програмісти рахують з нуля

В рядках і масивах програмісти завжди рахують символи з нуля. Бо так само рахує комп’ютер.

Тому в слові “Hello”, символ “H” стоїть на нульовому місці, “е” – на першому, і так далі. Це важливо розуміти для цього уроку. Коли вам треба буде знайти відповідну букву в слові або закодувати її – сміливо рахуйте букви з нуля.

Самостійні завдання

Тут всі слова і фрази дані українською та англійською. Ви ж пам’ятаєте, наскільки англійська важлива для ІТ-шників? Якщо забулося, поверніться до Першого уроку. Тому тут є змога прокачувати англійську під час програмування, не упустіть цей шанс і додавайте англійські фрази та слова в програму.

Спробуйте перевірити, як працюють функції:

1: напишіть 13 разів слово гарбуз (pumpkin)

2: Додайте рядок ‘Дім’ до рядка ‘привидів’ і виведіть результат на екран (англ. haunted house)

3: Додайте до рядка s1=’гарбуз’ (або s1=’pumpkin’) один прикметник з першої колонки та один з другої. Виведіть на екран те, що вийшло: 

spooky — зловісний
creepy — кидає в тремтіння
scary — моторошний
mean — злий
fearful — страшний
terrible — жахливий
horrible — жахливий
terrifying — страхітливий
frightening — лякаючий
good – добрий 
funny – смішний
friendly – привітний
delicious – смачний
orange – помаранчевий

4: Порахуйте довжину рядка з минулого завдання за допомогою команди. 

5: Розділіть на слова найвідомішу фразу свята Хелловін, з якою діти збирають цукерки по сусідах : ‘Ласощі чи капощі‘ або англійською ‘Trick or treat

6: Оберіть одну з фраз-побажань до Хелловіну. (український переклад декількох фраз приблизний). Створіть рядок з цією фразою.  З букв фрази створіть 2-3 нових слова.

Eat, drink and be scary! (Їжте, пийте і будьте страшні!)

Ghostly Greetings! (Примарні вітання!)

Halloween is a real treat. (Хелловін – справжнє задоволення.)

Have a fang-tastic night. (Приємної ночі.)

Happy Haunting! (Щасливого переслідування!)

Have a bootiful Halloween. (Влаштуйте веселий Хелловін.)

Don’t be a scaredy cat.(Не будь страшним котом.)

I witch you a Happy Halloween. (Я бажаю тобі щасливого Хелловіну.)

домашка з програмування

Домашнє завдання

1: Запишіть у змінну свій нікнейм. Виведіть на екран нікнейм 20 разів 

2: Додайте рядки а та b. Запишіть результат у змінну і виведіть на екран. 

a="Boo!!!"

b='Have a scary night!'

3: Напишіть програму, яка буде обробляти такий рядок: “Хазяїн подарував Доббі шкарпетку! Тепер Доббі вільний! “

Програма повинна:

  • Надрукувати 0-й символ, 2-й символ
  • Надрукувати з 17-го по 21-й символи
  • Розбити рядок на слова (функція split ()) і вивести 1, 3, 5, 6 слово

4-5: Створіть змінну, в яку запишіть 25 пробілів (за допомогою команди множення рядків!!! ). З фраз нижче побудуйте зв’язний текст, запишіть його в одну змінну і виведіть на екран. Між кожною фразою має бути 25 пробілів (використайте змінну, яку вже створили.)

s1='Задуплянський провулок'

s2='Далека глушина'

s3='село Західні хробаки'

s4='Вельмишановна пані Відьмо'

s5='Запрошуємо Вас на щорічний шабаш'

s6='на Лису гору біля горба Теракотовий Дракон'

s7='всі подробиці на нашій сторінці в instagram \"Шабаш на стилі\"'

Приклад виконання (по 25 пробілів між кожною частинкою):
Задуплянський провулок                         Далека глушина                         село Західні хробаки                         Вельмишановна пані Відьмо                         Запрошуємо Вас на щорічний шабаш                         на Лису гору біля горба Теракотовий Дракон                         всі подробиці на нашій сторінці в instagram “Шабаш на стилі” 

Додаткові бали – якщо виконаєте завдання англійською мовою або зробите більше, ніж тут написано !))

домашка з програмування

Level Up! 

1:  Хатинка Хагріда абсолютно кругла. Її радіус 2 метри. Обчисліть площу хатинки (Формула площі: 3.14 * радіус * радіус)

2: Виберіть собі дракона який подобається, зі списку нижче. Запишіть його назву в змінну. З букв назви складіть 2-3 слова і виведіть їх на екран. Застосуйте функції рядків.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *