Вітаю! Цього разу ми поговоримо про те, як розмістити сайт в інтернеті, як досліджувати статистику відвідування, як зробити його популярним у пошуку Google і як доглядати за сайтом.
Доменне ім’я
Кожен сайт в мережі інтернет має свою ip-адресу. Вона унікальна і складається з чотирьох цифр (протокол IPv4), хоча адреси, що використовують новіший протокол IPv6 мають інший формат, їх однаково важко запам’ятати.
І тут на допомогу приходить Domain Name System або DNS, яка видає зручне ім’я для сайту, яке легко запам’ятати. Тому для користувачів показується доменне ім’я, а от комп’ютер вже іде на сервери DNS за роз’ясненням. Там йому видають ip-адресу, яка належить до цього імені та за якою можна отримати контент сайту.
Наразі абсолютна більшість сайтів мають доменне ім’я. Адже набагато краще запам’ятовується youtube.com, аніж ip-адреса 216.58.207.46. До того ж бувають випадки, коли ip-адресу треба змінити, або мати кілька адрес.
Також надважливим для забезпечення роботи сайтів є транспортний протокол TCP/IP. Наприклад, для того, щоб ви побачили картинку на сайті цей протокол по пікселю витягує її з серверів, де зберігається сайт і по пікселю передає вам. Кілька блоків пікселів збираються у пакети з данними і передають. Кожен пакет верифікується, чи все дійшло клієнту. Це відбувається за допомогою чек-суми, спеціального коду, який можна отримати тільки якщо увесь блок інформації надійшов правильно.
Складні та прості (статичні) сайти
Якщо на сайті в основному тільки тексти, картинки та відео і користувач його може тільки переглянути та\або написати коментар, то перед нами статичний сайт. Сайт, на якому ви зараз є статичним також. Такі простенькі сайти можуть бути написані у редакторі сайтів, по типу WordPress чи схожими. Для цього не обов’язково знати HTML/CSS/JS або інші мови програмування, додавати інформацію на сайт досить просто завдяки набору шаблонів.
Складні сайти вміють взаємодіяти з користувачем. Наприклад онлайн банкінг допоможе оплатити послугу, подивитися баланс на банківській карті, має історію платежів користувача. А інтернет-магазини мають кабінет користувача з історією покупок, даними користувача, базою товарів і їх цін. Такі сайти мають не тільки набір коду, який пишеться відповідними мовами програмування, а й базу данних, черги подій, механізм відправки повідомлень, підтвердження особи користувача, захист його даних від хакерів. Для написання такого сайту вже треба програмісти, devops-інженери й тестувальники.
Хостинг і домен
Перше, про що треба потурбуватися, коли хочеш запустити свій сайт – обрати хостинг. Хостинг допомагає орендувати ресурси, наприклад місце на сервері, базу даних, домен, які необхідні для відображення сайту в інтернеті. Здебільшого ця послуга платна. Існують і безкоштовні хостинги, але вони надають не гарні доменні імена, які важко запам’ятати й доступ до сайту на пару місяців, після чого ваш сайт перестане працювати, якщо ви не оплатите послуги хостингу. Це скрін одного з Українських хостингів:
На цій же картинці ми побачимо процес обирання доменного імені. Ціна коливається залежно від домену вищого рівня. Наприклад .com – міжнародний домен, а от com.ua, in.ua або ж просто .ua – українські домени. Незалежно від домену ваш сайт буде видно по всьому світу. Але домени країн оптимізують сайт під пошук у відповідних країнах. А міжнародні домени кажуть пошуковим системам, що сайт буде актуальний для користувачів з різних країн.
Ось до прикладу дані цього сайту. Він має домен в українському сегменті інтернету, що не заважає заходити з різних країн.
Примітка : тут і далі наводжу статистику цього сайту у різних сервісах. Вона не ідеальна, бо авторці ще я над чим працювати й чого повчитися, але підійде, як приклад.
Адміни сайтів з цікавим і безкоштовним контентом можуть закрити доступ з деяких країн. Цей сайт був закритий для користувачів з однієї з країн. Тепер замість контенту показується повідомлення з правдою про війну в Україні. Докладніше про це можна почитати тут : https://hostiq.ua/wiki/ukr/htaccess/#restrict-access.
Аналіз сайту сервісам Google
Google Analytics
Аналітика від гугла дуже проста у підключенні і безкоштовна. Вона допомагає оцінити, хто і як використовує ваш сайт.
Можна дивитися активність користувачів за різні періоди, які сторінки є популярнішими за інші, скільки грошей приносить реклама, якщо вона включена.
З яких джерел користувачі переходять на ваш сайт: чи то пряме посилання, пошук у гугл абощо.
Одна з моїх улюблених частинок аналітики – використання в розрізі країна або місто. Я можу провести годину, роздивляючись, хто і звідки заходив на сайт
А це вже міста. Можна проаналізувати, скільки часу люди знаходяться на сторінці.
Google AdSense
Сервіс для підключення реклами. Якщо у вас немає контрактів з конкретними рекламодавцями, але ваш сайт вже набирає популярності і має користувачів, то такий сервіс саме для вас!
Він буде сам обирати де і яку рекламу розміщувати. Тематика буде залежати від вподобань користувача і його історії пошуків у google. Але можна зробити загальні налаштування, наприклад не рекламувати азартні ігри, чи рекламувати контент, відповідний до віку користувачів вашого сайту. Також можна обрати місця розміщення реклами.
Основи SEO та популярність вашого сайту в інтернеті
SEO – це ціла наука про те, як популяризувати ваш сайт в інтернеті. Існує різноманіття засобів і правил для цього. Зараз опишемо основні з них, а коли будете готові до запуску свого сайту, почитайте відповідні статті. Бо саме адаптація під пошуковики надає сайту популярності. Хоча, звісно, головним я цікавий і унікальний контент, але варто розповісти пошуковикам, для кого цей сайт буде цікавим.
Google Trends
Перший крок – визначення ключової фрази для всього сайту. За якою фразою сайт з’явиться у пошуку ? Як краще “програмування для дітей”, “курси програмування для дітей” чи “програмування безкоштовно” ? Відкрийте https://trends.google.com/ і проаналізуйте можливі запити. Оберіть той, який буде давати більше результатів у пошуку.
Мета-теги – це такі теги, які повідомляють пошуковій системі, за якими саме запитами у пошуку має з’являтися сайт чи сторінка. Далі детальніше про основні з них.
Title – це заголовок вебсторінки. Він відображається у назві вкладки у браузері та при пошуку у гугл.
Description – це короткий опис змісту сторінки. Він також з’являється при пошуку google.
Keywords – ключові слова допомагають пошуковій системі визначити варіанти слів у пошуку, за якими вона може видати ваш сайт.
Якщо ці слова записані правильно і ваш контент цікавий, то пошуковики поступово будуть просувати ваш сайт і він переміщатиметься нагору у результатах пошуку за заданою темою.
Якщо сайт розміщено на WordPress або схожих платформах, то можна використовувати спеціальні плагіни, які допомагають зробити СЕО адаптацію і прописати потрібні ключові слова
Завдання
1: Створіть невеличкий проєкт на вільну тему.
2: Додайте метатеги для покращення взаємодії з пошуковою системою. Використайте https://trends.google.com/ для пошуку оптимального словосполучення.
Важливо! Для сайтів на replit чи codepen ці теги не матимуть сильного значення. Ми лише тренуємося. Такі теги працюватимуть, якщо сайт має свій домен, за яким пошукові системи можуть збирати статистику.
<head>
<meta charset="UTF-8">
<meta name="description" content="Дніпро - чудове місто по обидва береги широкої і могутньої річки. Місто чудових людей, гарних парків, промислове і творче водночас">
<meta name="keywords" content="Дніпро, факти про Дніпро, історія Дніпра">
<meta name="author" content="Тарас Шевченко">
</head>